Autoritățile de la Kiev au anunțat că Federația Rusă a inițiat o acțiune de influențare în mai multe țări ale continentului, printre care se numără și România. Mesajul promovat, sub deviza „Rusia nu este dușmanul meu”, urmărește să schimbe percepția publică asupra Moscovei și să slăbească coeziunea europeană în sprijinul Ucrainei.
Potrivit unui centru specializat în combaterea dezinformării, campania face parte dintr-o strategie hibridă ce vizează crearea unei imagini de partener pașnic, în timp ce realitatea pe teren rămâne una agresivă. Autocolante și materiale promoționale care vehiculează acest mesaj au început să apară în spațiul public din orașe românești.
Obiectivul declarat al acestor acțiuni este erodarea încrederi cetățenilor în valorile democratice și în alegerile euro-atlantice, precum și diminuarea susținului acordat Ucrainei. Inițiative similare au fost identificate și în alte state, cum ar fi Franța și Italia, unde grupările favorabile Kremlinului sunt active în promovarea narativului promos.
Expertii avertizează că astfel de campanii de influență servesc unei agenda de divizare și de destabilizare a unității occidentale, încercând să redea o imagine înșelătoare a Rusiei, în pofida acțiunilor militare pe care le desfășoară.