John Williams, maestrul coloanelor sonore, dezvăluie o perspectivă surprinzătoare despre creația sa

Unul dintre cei mai renumiți compozitori de muzică de film din istorie, John Williams, a declarat recent că nu a fost niciodată un admirator al genului. La vârsta de 93 de ani, autorul unor capodopere sonore precum cele din „Star Wars”, „Jaws”, „E.T.”, „Lista lui Schindler” sau „Indiana Jones” a afirmat într-un interviu că muzica de film este, în general, efemeră și fragmentară, și nu se compară cu o compoziție concertistică adevărată.

„Muzica de film, oricât de bună ar părea – și de obicei nu este, cu excepția unor secvențe de câteva minute – pur și simplu nu are substanță”, a explicat Williams. El a mai adăugat că percepția publicului asupra acestor creații este adesea nostalgică, iar ideea că acestea ar putea ocupa un loc similar în sala de concert cu lucrările marilor compozitori este eronată.

Cu toate acestea, contribuția sa la cinematografie este incontestabilă. Williams deține 54 de nominalizări la Premiile Oscar, câștigând de cinci ori statueta pentru cele mai bune coloane sonore. Este, de asemenea, deținătorul recordului pentru cele mai multe nominalizări primite de o persoană în viață, fiind surclasat doar de Walt Disney în clasamentul general.

Biograful său, Tim Greiving, a comentat că atitudinea lui Williams față de muzica de film nu este una de falsă modestie, ci reflectă o viziune sinceră și autocritică. Deși Williams însuși a descris munca sa ca fiind „doar o slujbă”, Greiving subliniază că nimeni nu a abordat această meserie cu mai multă seriozitate și devotament.

Printre colaborările sale cele mai fructuoase se numără cea cu regizorul Steven Spielberg, cu care a lucrat la aproape 30 de filme. Williams l-a descris pe Spielberg ca fiind mai educat muzical decât majoritatea regizorilor, lucru care a facilitat înțelegerea și cooperarea dintre ei.

În afara domeniului cinematografic, Williams a compus numeroase concerte, lucrări pentru evenimente sportive precum Jocurile Olimpice, și a condus, timp de peste un deceniu, Orchestra Boston Pops.

Cu toate acestea, procesul de creație al unei coloane sonore rămâne, în opinia sa, una solicitantă. Sarcina de a produce între 60 și 90 de minute de muzică în doar șase până la zece săptămâni este, conform compozitorului, o încercare a rezistenței, similară compunerii unei opere.

Deși și-a dedicat o mare parte a carierei filmului, John Williams păstrează o privire critică asupra domeniului, preferând să își definească moștenirea mai degrabă prin lucrările de concert decât prin cele ecranizate.