Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea de a amâna cu un deceniu introducerea unor taxe pe carburanții utilizați în transportul aerian și maritim. Propunerea, discutată în contextul reformei sistemului de impozitare a energiei, vine ca răspuns la presiunile unor state cu interese economice semnificative în aceste sectoare.
În prezent, carburanții pentru avioane și nave beneficiază de scutiri fiscale la nivel european, dar Comisia Europeană a propus inițial introducerea treptată a unor taxe pentru a stimul reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Cu toate acestea, guvernele unor state membre s-au opus modificărilor, iar acum se analizează o amânare pe termen lung.
Conform documentelor de negociere, excepția fiscală ar putea fi menținută până în 2035, cu excepția unor categorii restrânse, cum ar fi aeronavele mici și ambarcațiunile de agrement. Scopul declarat este păstrarea competitivității companiilor europene de transport.
Modificarea politicii fiscale la nivelul UE necesită aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, ceea ce a făcut ca negocierile să fie deosebit de dificile. Statele cu industrii maritime puternice sau cu economii dependente de turism s-au opus în mod constant introducerii de noi taxe.
O propunere anterioară care oferea scutiri temporare țărilor insulare, precum Irlanda sau Malta, nu a reușit să obțină consensul necesar.
Președinția rotativă a UE, deținută în prezent de Danemarca, urmărește finalizarea unui acord privind reforma fiscală până în luna noiembrie. Propunerea va fi discutată în profunzime de diplomații europeni în următoarea ședință de la Bruxelles.