UE analizează amânarea taxelor pe carburanții pentru aviație și navigație maritimă

Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea de a amâna cu un deceniu introducerea unor taxe comunitare asupra carburanților folosiți în transportul aerian și maritim. Propunerea, dezbătută în contextul reformei sistemului de impozitare a energiei, vine ca răspuns la presiunile unor state cu industrii puternice în aceste sectoare.

În prezent, combustibilii pentru avioane și nave beneficiază de scutiri fiscale la nivel european, dar Comisia Europeană a propus în 2021 o revizuire a politicii de impozitare a energiei, pentru a o alinia obiectivelor privind combaterea schimbărilor climatice. Guvernele statele membre au exprimat însă rezerve, iar acum se examinează o amânare pe termen lung.

Conform unui proiect de negociere, excepția fiscală ar putea fi menținută până în 2035, iar până atunci, doar aeronavele mici, cu maximum 19 de locuri, și ambarcațiunile de agrement ar putea fi supuse unor taxe minime. Scopul declarat este menținerea competitivității companiilor din Uniunea Europeană.

Modificarea regimului fiscal la nivel european necesită însă aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, ceea ce face procesul de negociere deosebit de complex. Statele cu industrii maritime puternice sau cu economii dependente de turism s-au opus până acum modificărilor.

O propunere anterioară de a acorda scutiri temporare țărilor insulare, precum Irlanda sau Malta, nu a reușit să obțină consensul necesar. Președinția rotativă a UE, deținută în prezent de Danemarca, urmărește obținerea unui acord între statele membre până în luna noiembrie.

Uniunea Europeană aplică deja taxe minime pe alți combustibili, cum ar fi electricitatea sau benzina, dar transportul aerian și maritim rămân, pentru moment, parțial scutiți de aceste reglementări.