Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea amânării cu un deceniu a introducerii de taxe pe carburanții utilizați în transportul aerian și maritim. Propunerea, discutată în contextul reformei fiscalității energetice, ar menține excepțiile existente până în 2035, potrivit unui proiect de negociere.
Inițiativa Comisiei Europene din 2021, care visa impunerea treptată a unor taxe pe emisiile de CO2 generate de avioane și nave, a întâmpinat rezistență din partea unor guverne. Acestea susțin că măsura ar afecta competitivitatea operatorilor europeni.
În conformitate cu documentele de negociere, excepția se va aplica până la o reevaluare programată pentru 2035, moment în Comisia Europeană va analiza din nou oportunitatea introducerii taxelor. Până atunci, doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri, și ambarcațiunile de agrement ar putea fi supuse unor impozite minime.
Modificarea politicii fiscale la nivel european necesită unanimitatea statelor membre, iar țări cu industrii maritime puternice sau dependente de turism s-au opus inițiativei. De asemenea, o propunere anterioară de scutire temporară pentru statele insulare, cum ar fi Irlanda sau Malta, nu a reușit să obțină consensul necesar.
Negocierile privind reforma fiscală vor continua la Bruxelles, iar țările membre urmează să discute propunerea de compromis în cadrul unei reuniuni programate. Președinția rotativă a UE, deținută în prezent de Danemarca, și-a exprimat intenția de a obține un acord până în luna noiembrie.