Gigantul german de încălțăminte sportivă Adidas se confruntă cu acuzații de apropriere culturală, după ce a lansat un model de pantofi inspirat de sandalele tradiționale mexicane, fără a colabora cu comunitățile care le-au creat designul original.
Modelul, denumit Oaxaca Slip-On, a fost realizat în parteneriat cu designerul american Willy Chavarria și a fost inspirat de huaraches, sandale din piele confecționate de meșteșugarii indigeni din statul Oaxaca, Mexic. Însă, criticile nu au întârziat să apară, mai ales după ce s-a aflat că pantofii au fost produși în China, fără implicarea sau consultarea comunităților locale.
Președinta Mexicului, Claudia Sheinbaum, a reacționat public, subliniind că „marile companii iau adesea produse, idei și designuri din comunitățile indigene” și anunțând că autoritățile examinează aspectele juridice pentru a oferi sprijin. Ministrul Culturii mexican a confirmat, de asemenea, că Adidas a fost contactată pentru a discuta despre compensarea comunităților afectate.
Ca răspuns, atât Adidas, cât și Willy Chavarria și-au cerut scuze public. Designerul a recunoscut că nu a colaborat direct cu comunitățile din Oaxaca și și-a exprimat regretul, afirmând că intenția sa a fost una de omagiu, dar că abordarea a fost deficitară. Adidas, pe de altă parte, a promis să inițieze un dialog respectuos cu reprezentanții din Yalálag, localitatea de origine a designului.
Imaginile promoționale ale pantofilor au fost retrase de pe platformele de social media ale ambelor branduri, iar compania germană a solicitat o întâlnire cu autoritățile mexicane pentru a găsi soluții de reparare a prejudiciului adus.
Aproprierea culturală rămâne un subiect sensibil în industria modei, punând în lumină tensiunile dintre inspiratie și respect față de originile culturale.