Modificarea limitelor de elevi în clase: impact redus, doar 0,5% dintre clase sunt afectate

Ministerul Educației a precizat că schimbările aduse limitelor minime și maxime de elevi pe clasă vor avea un impact minor asupra sistemului educațional. Măsura, introdusă în contextul unor ajustări bugetare, vizează în special clasele cu un număr redus de elevi, care reprezintă doar 0,5% din totalul claselor de învățământ primar și gimnazial.

Potrivit datelor oficiale, în anul școlar 2024-2025 au existat 12 clase cu un singur elev, 26 cu doi elevi, 52 cu trei elevi, 64 cu patru elevi, 84 cu cinci elevi, 92 cu șase elevi și 107 cu șapte elevi. Acestea vor fi cele mai afectate de modificări.

Se estimează că ponderea învățământului simultan va crește ușor, de la 6% la 7,5%, cifră aflată în linie cu standarde europene. De exemplu, țări precum Franța sau Irlanda au procente și mai ridicate de clase cu învățământ simultan, în special la ciclul primar.

Autoritățile educaționale subliniază că dimensiunea clasei are un impact mixt sau scăzut asupra performanței educaționale, iar factorii decisivi rămân calitatea cadrului didactic și mediul de învățare. Totodată, se menține flexibilitatea în organizarea claselor, cu posibilitatea ajustării numărului de elevi în funcție de nevoile educaționale speciale.

Scăderea limitelor minime cu 2 elevi și creșterea celor maxime cu maximum 4 vor fi implementate cu avizul inspectoratelor școlare județene, iar deciziile vor ține cont de interesele comunităților locale și de evaluările educaționale.