Redefinirea rolului directorilor de școli, între pedagogie și management

Ministrul Educației a evidențiat necesitatea unei reevaluări a profilului profesional al directorilor de unități de învățământ. În prezent, acesta este abordat dintr-o perspectivă predominant didactică, un profesor urcând pe treptele ierarhiei până la funcția de conducere, beneficiind de un supliment salarial. Totuși, modelul actual este pus la încercare de volumul mare de activități administrative, care intră uneori în conflict cu obligațiile didactice.

Se analizează și un alt cadru de organizare, în care directorii își pot suspenda temporar statutul de profesor pentru a se dedica integral managementului școlii pe durata mandatului. Nu există o variantă unanim preferată, ambele având avantaje și puncte slabe. Este esențial ca fiecare unitate să aibă libertatea de a alege modelul care se potrivește cel mai bine cu nevoile și cultura locală.

Procesul de reorganizare va începe cu desfășurarea concursurilor pentru posturile de directori în prima jumătate a anului următor. Ministrul a menționat că a observat, în urma vizitelor efectuate în școli din mediile urbane și rurale, o atitudine similară cu cea din învățământul superior, unde majoritatea rectorilor sunt și profesori, o tradiție cu care oamenii se simt comfortabili.

Soluția optimă va fi stabilită pe baza unor discuții ample și a feedback-ului primit din teritoriu, iar decizia va ține cont atât de specificul fiecărei școli, cât și de competențele individuale ale directorilor.