Belgia, Germania și Țările de Jos evaluează posibilitatea reabilitării liniei ferate istorice Rinul de Fier, o arteră de transport cu o vechime de peste un secol, în contextul creșterii preocupărilor privind securitatea continentală. Inițiativa are ca scop sporirea mobilității militare și întărirea infrastructurii logistice în fața unor potențiale riscuri geopolitice.
Linia, care a jucat un rol crucial în perioada celui de-al Doilea Război Mondial și în deceniile următoare, a fost în mare parte abandonată începând cu anii ’90. Însă, în ultima vreme, necesitatea de a asigura o capacitate sporită de transport, inclusiv pentru scopuri defensive, a readus proiectul în discuție.
Potrivit unor surse, premierul belgian Bart De Wever urmărește personal progresul acestui demers, evidențiind importanța sa strategică. Cu toate acestea, nu toți partenerii sunt la fel de entuziaști. Țările de Jos, de exemplu, se arată mai rezervate, având în vedere că deja dispun de o conexiune feroviară funcțională către Germania, linia Betuwe. Există și preocupări legate de impactul asupra traficului maritim, portul Rotterdam putând fi afectat de reabilitarea acestei căi ferate.
Un factor decisiv ar putea fi finanțarea europeană. Fondurile alocate de NATO și Uniunea Europeană pentru mobilitate militară, estimate la circa 17 miliarde de euro, ar putea stimula cooperarea dintre state. Expertul Herman Welter remarcă că, în condițiile în care proiectul ar beneficia de resurse financiare substanțiale, Țările de Jos ar putea deveni mai deschise.
De-a lungul timpului, reabilitarea Rinului de Fier a stârnit controverse, inclusiv pe plan ecologic. În 2003, Belgia și Țările de Jos au ajuns chiar în fața instanței de arbitraj din cauza acestui subiect. Decizia a fost că Belgia poate continua proiectul, dar va trebui să-și asume costurile de mediu.
În ciuda provocărilor, inclusiv a unor obstacole tehnice majore în zona orașului Aachen, interesul pentru revitalizarea liniei rămîne mare. Discuțiile continuă, iar viitorul Rinului de Fier va depinde, în mare măsură, de voința politică și de resursele financiare disponibile.